Familiebiler og kompaktbiler

VW Golf GTI Edition 50: Jubilæumsraket med rekord og rå power

Volkswagen fejrer 50 år med GTI-navnet ved at lancere den mest kraftfulde Golf GTI nogensinde. Med 325 hk, 420 Nm og en Nürburgring-tid på 7:46 er Edition 50 ikke bare en jubilæumsmodel – den er en kompromisløs fronttrukket køremaskine med både stil og substans.

VW Golf GTI Edition 50: Jubilæumsraket med rekord og rå power
Foto: Pexels
Malene Kristiansen
Af Malene Kristiansen 23. juni 2025

Volkswagen har lanceret Golf GTI Edition 50 ved Nürburgring 24 Hours, og den markerer et nyt højdepunkt i GTI-historien. Udstyret med en opgraderet 2,0 l TSI-motor med 239 kW (325 PS) og et moment på 420 Nm, er det nu den stærkeste og hurtigste GTI nogensinde.

Kraft og dynamik i særklasse

  • 320–325 hk: Styrken ligger tæt på den AWD-baserede Golf R og overgår den tidligere Clubsport.
  • 0–100 km/t på 5,5 sek., og en elektronisk topphastighed på 270 km/t.
  • FWD-powerplant – med en avanceret differentiallås og skarp, præcis styring via fintunet chassis

Nürburgring-gejst: 7:46,13

Testkører Benjamin Leuchter satte en ny produktionstid på Nordschleife:7:46,13 minutter – den hurtigste nogensinde for en GTI.

Performance-pakke klar til spor

Udover basismodellen tilbydes en GTI Performance-pakke med:

  • Lavere og mere stiv undervogn – ekstra 20 % forstærket fjederrespons
  • 19″ letvægtsfælge med semi-slick dæk
  • Titanudstødning fra Akrapovič – sparer samlet 11 kg

Stil og detaljer: Jubilæums-KIT

Udenpå finder du sorte detaljer, unikke hjul og tydelige “Edition 50” badges. Indvendigt byder bilen på rutemønster-stof, røde sikkerhedsseler, velour-indslag og bøflet læderrat med GTI-logo og gearskifte-veje.

Hvorfor det betyder noget

VW viser med Edition 50, at GTI stadig kan kombineres med præstation og nydelse – i frontmotor, fronttræk-segmentet. Den fejrer 50 år med GTI-succes ved at bevise, at sjæl og ydeevne stadig kan følges ad.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.

Familiebiler og kompaktbiler

Se flere artikler