Klassikere

Zündapp Janus – Den “dobbeltansigtede” minibil, der gjorde både fremtid og fortid

Zündapp Janus var både praktisk og poetisk – et kompromisløst forsøg på at genopfinde, hvad en bil kunne være i en tid med trange veje og økonomisk genopbygning.

Malene Kristiansen
Af Malene Kristiansen 16. august 2025

Forestil dig en bil med dør både foran og bagved – og passagerer, der sidder ryg mod ryg. Zündapp Janus var en tysk mikrobil fra 1957–58, designet med et futuristisk, men praktisk twist: maksimal plads i miniformat.

En maskine, der turde være anderledes

Ud fra et flydesign fra Dornier opstod Janus med to døre – én i fronten, én bag. Navnet kommer fra den romerske to-hovede gud, og bilen kunne med de omklappelige sæder også forvandles til en 1,8 m lang liggeflade – genialt tænkt for sin tid.

Teknik i mikroskopisk format

Bag rattet finder du en middelmotor (en 245 cc to-takts enkeltcylinder på ca. 14 hk), MacPherson-affjedring og hydrauliske tromlebremser ved alle hjul. Topfarten lander omkring 80 km/t – beskedent, men nok til bykørsel med stil.

Idrætskompakt – men ikke helt stabil

Ironisk nok kunne passagererne i bag sætte mere vægt end motoren, hvilket gjorde Janus’ balance lidt vippet afhængigt af, hvor folk sad – et pudsigt resultat af midtplaceringen.

Produktion og spildt potentiale

Zündapp satsede stort – men trods ambitiøse mål blev det kun til cirka 6.902 producerede eksemplarer. I dag er bilen sjælden og samlerobjekt, ikke mindst takket være dens ekstraordinære udnyttelse af plads i miniformat.

Popkulturel cameo

Fans af “Cars 2” vil måske nikke – der optræder en lignende model som den skurkagtige Professor Zündapp. Janus lever således videre, ikke blot som bil, men som animationsikon.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.