Nyheder

Skarp pris og solid pakke: Toyota Urban Cruiser er klar til danskerne

Ny elektrisk SUV fra Toyota starter under 235.000

Skarp pris og solid pakke: Toyota Urban Cruiser er klar til danskerne
Toyota Urban Cruiser
Mikkel M. Vermeulen
Af Mikkel M. Vermeulen 24. april 2025

Markedet for kompakte el-SUV’er er i fuld galop, og Toyota rider med i front. Deres nye elektriske Urban Cruiser er sat til at ramme de danske veje til efteråret, men allerede nu løfter Toyota sløret for priserne – og det ser lovende ud.

Allerede ved første præsentation var det tydeligt, at Toyota Urban Cruiser er en bil, der forsøger at forene det robuste med det praktiske. Nu ved vi, hvad det koster: fra 234.990 kroner får man en højtsiddende elbil med 49 kWh batteri, 144 hk og en rækkevidde på omkring 300 km (WLTP). Det er en direkte udfordring til både VW ID.3, Hyundai Kona og endda Toyotas egen Yaris Cross Hybrid.

To batterier, firehjulstræk og rigeligt udstyr

Urban Cruiser kommer i flere konfigurationer – fra den “lille” batteripakke på 49 kWh til en større 61 kWh-variant, der øger rækkevidden til op mod 400 km. Allerede fra 249.990 kr. får man den store pakke, og for bare 10.000 kr. mere kan man få firehjulstræk og SUV-pondus med hele 184 hk under hjelmen.

Standardudstyret er alt andet end sparsomt – LED-lygter, 18” alufælge, digital instrumentering, adaptiv fartpilot, nøglefri adgang og varmepumpe er inkluderet fra start. Toyota forventer, at netop modellen med den store batteripakke og forhjulstræk bliver den mest populære – og det giver god mening.

Executive-udgaven

For dem, der gerne vil have lidt ekstra lir, er topmodellen Executive sat til 269.990 kr. Her får man 19” alufælge, panoramaglastag, 360-graders kamera og JBL-lydanlæg. Igen er firehjulstræk kun et 10.000 kroners kryds væk. Det sætter den maksimale pris for en Urban Cruiser på 279.990 kr. – og det gør den stadig til en af de billigste “rigtige” el-SUV’er med firehjulstræk på markedet.

SUV-plads i kompaktform

Toyota fremhæver især fleksibiliteten i kabinen. Bagsæderne kan justeres i længderetningen – et trick, vi før har set i større SUV’er som RAV4 – og med splitfold i 40:20:40-format er det tydeligt, at Urban Cruiser forsøger at give mere plads og funktionalitet, end man forventer af bilens størrelse.

Elbil med langtidsgaranti

Toyota fortsætter deres strategi med langtidsgaranti på batteriet – op til 10 år eller 1.000.000 km for minimum 70 % batterikapacitet. Det er mere end de fleste konkurrenter tør love, og det sender et klart signal om tillid til egen teknologi.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.