Ford Focus 1.5 Ecoboost [Test]

Behagelig 180'er



10. juni, 2015 - kl. 22:15
Forfatter: Mikkel Møller Vermeulen


Synes godt om Motorsektionen.dk

Del artiklen

Lad mig bare starte ud med at sige, at jeg er helt vild med designet af frontgrillen på den seneste generation af Ford-biler. Nogle mener at nikket til Ian Callums legendariske frontgrill design, prøver at trække lidt for meget Aston Martin ned over hverdagsbilerne, men spørger du mig, har det været et nødvendigt, og ganske smukt designtræk, for det populære bilmærke. 

Når det så er sagt, så lad os komme videre til bilen, som vi har kigget nærmere på, det er verdens mest populære bilmodel, i seneste udgave: Ford Focus Titanium, med 5 døre og en 1.5 liters EcoBoost motor, der trækker på 182 hestekræfter.

Focus kan sagtens betragtes som en bil, der kan bruges af den lille familie. Vi befinder os i golfklassen, hvor der både er fornuftigt benplads på bagsæderne, og plads til sager i bagagerummet. Vælger man stationcar har man selvfølgelig mere plads, men 5-dørs modellen udmærker sig, ved at trække et frækt og sporty design, der ikke skriger til himlen, at man har truffet det fornuftige valg. 

 

En behagelig svingtur

Bilen er behagelig i drift. Man sejler ikke rundt, men man sidder heller ikke i en hel stram karet, med en direkte stødlinje ned til asfalten. Mere rolig i støddæmpningen end en VW, men uden at det bliver for roligt. For selvom motoren er på 1.5 liter, byder den alligevel på godt 180 hk, og hvis man gerne vil sparke dem lidt i gang, er det en god ting, at styringen ikke virker for tam. Styringen kan nemlig sagtens følge med komforten, men en racerfornemmelse giver det nu ikke. Det er logik for perlehøns, at det ikke skal være en racerfornemmelse, men det kunne være lækkert, hvis man kunne stramme tøjlerne på vognen, bare en lille smule. Man føler at man sidder højt, selv om bilen er blevet lavere end forrige model, og det er min ryg glad og tilfreds ved.

 

Tankmåleren er tilfreds

EcoBoost motoren er fantastisk til både by og landevejskørsel, og ved en rolig langtur på landet, giver motoren en god rabat på kilometerpengene, her kan man nemlig godt trække omkring 19-20 kilometer på en liter. I en tættere bytrafik går det nærmere med omkring 13,5 på literen, i hvert fald hvis man gerne vil nå over de fleste lyskryds.

Et godt første indtryk er vigtigt

Aldrig gå ned på udstyr!

Ford Focus Titanium går ikke ned på udstyr, og har man fået både ESP, Parkeringspakke og City Stop oveni, ja så skal der ikke meget til, før man har en bil der tænker selv.

Den automatiske parkeringsfunktion, var nok det der imponerede mig bedst - det er nemlig ikke noget jeg har leget med så meget tidligere. Man aktiverer funktionen når man triller ned langs parkeringsrækken, og når systemet har registreret en ledig plads, beder systemet en om at trykke på bremsen, og sætte i bakgear. Herfra gør bilen et ganske habilt job, i at parkere automatisk - og hver eneste gang har den holdt cirka to centimeter fra kanstenene. (Jeg vil lige sige, at man skal huske at køre bakgearet på koblingspunktet, ellers kommer man ud for en hidsig computerstying.)

Infotainmentsystemet leverer hvad det skal, og med bluetooth og indbygget GPS er man godt kørende - Det er også muligt at benytte stemmestyring, men det er en hel generel ting jeg holder mig fra - af samme grund som jeg ikke bruger voicecontrol på min telefon, eller på et smartwatch - det er ikke smart nok endnu, det vil ikke lære mit sprog, eller min stemme.

LED-kørelys overlader intet til fantasien når der er mørkt, faktisk er det overordentligt godt, og det er bestemt blandt de bedste af slagsen. 

Kabinelyset bestemmer man selv farven på, en lille gimmick, der betyder en hel del, når man skal vise bilen frem til sine bekendte, tjek det i galleriet.

Ford Focus 1.5 EcoBoost, er en velvillig bil, der har god plads, god kørekomfort og flotte linjer. Den klarer sig godt på korte ture, såvel som lange ture på fartpilot. Den har en brændstofsøkonomi, der vil kunne tilfredsstille de flestes behov OG samtidig har den motorkraft nok, til at man ikke bliver frustreret over dårlig fremkommelighed, på grund af overfloden af små mikrobiler.

Specifikationer og udstyr

Ford Focus Titanium 5-dørs

Motor: 1.5 EcoBoost

Ydelse: 182 hk

Gearkasse: 6 trins man. gearkasse

Brændstofforbrug: 17 km/l. ved blandet kørsel

Energiklasse: A

CO2: 128 g/km

Tophastighed: 230 km/t.

Acceleration: 0-100 km/t. 8,6 sek.

Køreklar vægt: 1.404 kg Totalvægt: 1.850 kg 

 

Priser:

Testbil: 302.340 kr.

Ekstraudstyr:

Ekstraudstyr: 18” alufælge, Anhængertræk forberedelsespakke (ESP med Trailer Sway Control, bakkestart assistance og ledningsnet), Audiopakke 2 (Ford Navigation med DAB, SYNC II og 8" touchscreen), Parkeringspakke (Semi-automatisk parkeringssystem, parkeringssensor for/bag og el-foldbare sidespejle), opvarmet rat, Active City Stop, Lyspakke (Dynamiske bi-xenon forlygter med LED kørelys for/bag og multicolour LED interiørlys) BLIS-sidespejle med Cross Traffic Alert.

Kig her, hvis du vil se Focus'en køre i et noget bedre vejr, end det regnregime, jeg havde i testperioden
Del videoen med dine venner
Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Mikkel Møller VermeulenFølg på:

Vil du skrive for os?

Relaterede artikler
Synes godt om motorsektionen.dkDel artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen