Det italienske bilmærke Lancia har været fraværende på det danske marked i årevis, og med god grund. Efter en årelang dvale relancerede de sidste år deres eneste model, Ypsilon, i opdateret form og med europæiske ambitioner. Men relanceringen er kommet skidt fra start.
I januar og februar 2025 solgte Lancia blot 2.195 biler på tværs af Europa, et fald på hele 72,85 % sammenlignet med samme periode året før. Og det på trods af en frisk model, moderniserede showrooms og tilstedeværelse i nye markeder som Frankrig, Holland og Spanien.
Problemet?
Den nye Ypsilon starter ved 23.900 euro i hjemlandet som hybrid og topper ved næsten 30.000 euro for elmodellen. Det placerer den i direkte konkurrence med søstermodellerne Peugeot 208 og Opel Corsa – som har både stærkere brandværdi og bredere tilgængelighed.
Stellantis, moderkoncernen bag Lancia, virker dog stadig fast besluttet på at holde liv i mærket. Planen er at åbne 70 nye forhandlere i Europa i løbet af året og følge Ypsilon op med to nye modeller: Gamma i 2026 og en ny Delta senere i årtiet.
Men relanceringen rejser spørgsmålet, vi også stiller fra dansk grund: Hvem er Lancia egentlig lavet til?
Brandet balancerer mellem fortidens glorie og nutidens platformøkonomi – men risikerer at blive en bil med premium-pris og lav identitet. Og måske er det netop derfor, vi ikke ser den i Danmark.
Der er masser af nostalgi i navnet Lancia. Men nostalgi sælger kun biler, hvis resten af pakken også spiller.