Elbiler

Lancia forsøger comeback i Europa – men ingen gider købe bilen

Kan du huske Lancia?

Lancia forsøger comeback i Europa – men ingen gider købe bilen
Lancia Ypsilon - Foto: Stellantis

Det italienske bilmærke Lancia har været fraværende på det danske marked i årevis, og med god grund. Efter en årelang dvale relancerede de sidste år deres eneste model, Ypsilon, i opdateret form og med europæiske ambitioner. Men relanceringen er kommet skidt fra start.

I januar og februar 2025 solgte Lancia blot 2.195 biler på tværs af Europa, et fald på hele 72,85 % sammenlignet med samme periode året før. Og det på trods af en frisk model, moderniserede showrooms og tilstedeværelse i nye markeder som Frankrig, Holland og Spanien.

Problemet?

Den nye Ypsilon starter ved 23.900 euro i hjemlandet som hybrid og topper ved næsten 30.000 euro for elmodellen. Det placerer den i direkte konkurrence med søstermodellerne Peugeot 208 og Opel Corsa – som har både stærkere brandværdi og bredere tilgængelighed.

Stellantis, moderkoncernen bag Lancia, virker dog stadig fast besluttet på at holde liv i mærket. Planen er at åbne 70 nye forhandlere i Europa i løbet af året og følge Ypsilon op med to nye modeller: Gamma i 2026 og en ny Delta senere i årtiet.

Men relanceringen rejser spørgsmålet, vi også stiller fra dansk grund: Hvem er Lancia egentlig lavet til?

Brandet balancerer mellem fortidens glorie og nutidens platformøkonomi – men risikerer at blive en bil med premium-pris og lav identitet. Og måske er det netop derfor, vi ikke ser den i Danmark.

Der er masser af nostalgi i navnet Lancia. Men nostalgi sælger kun biler, hvis resten af pakken også spiller.

Lynk & Co 01: Kinesisk bil med svensk hjerne – og europæisk attitude

Læs også: Lynk & Co 01: Kinesisk bil med svensk hjerne – og europæisk attitude

Deepal G318: Kinas elektrificerede offroader vil tage kampen op med de store drenge

Læs også: Deepal G318: Kinas elektrificerede offroader vil tage kampen op med de store drenge