4 grunde til at prøve den nye Opel Insignia



25. august, 2017 - kl. 01:20
Forfatter: Mikkel Møller Vermeulen


Synes godt om Motorsektionen.dk

Del artiklen

Opel har lanceret en spritny Opel Insignia; en sporty bil med et rummeligt bagsæde og bagagerum. Insigniaen tilbyder en række nye features, som gør den sjov at køre, samtidig med at der er funktionalitet i selv de mindste detaljer. Vi giver dig her de 4 vigtigste grunde til at give den nye Opel Insignia en chance.

 

Opel Eye - et ekstra øje på vejen

Opel har forstået, at når det gælder praktikaliteter, må man forvandle det til lir og gear, før det er noget, der alene kan tiltrække opmærksomhed. Insignias forlygter har nu automatisk nedblænding, så at man ikke længere kommer til at irritere de modkørende, fordi man glemmer at trække langlyset tilbage. Den automatiske nedblænding giver større sikkerhed, fordi man som chauffør kan fokusere på at styre bilen frem for lyssystemet.

Det smarte Opel Eye er kilden til de automatiske funktioner, og det er også Opel Eye, der blandt andet sørger for at bremse ned, hvis det registrerer bevægelse tæt foran bilen. Måske har du også hørt om, at flere og flere biler kan rette op selv, når man triller over i den modkørende vejbane - denne nye strømlinede tysker er ingen undtagelse.

 

Behageligt og strømbesparende lys

I forlængelse af det automatiske nedblændingssystem er det også værd at nævne, at lygterne i Insigniaen er LED-lygter modsat mange andre bilers lygter, der kan være xenon- eller halogen-baserede. Fordelen ved LED-lygter er, at LED-lys ikke kræver lige så meget strøm som et par regulære xenonlygter. Desuden er xenonlygter ofte uudholdelige for andre bilister at se på, fordi lyset er for stærkt. Netop det undgår man ved LED-lygternes lys, der er langt mere “lyst” og klart.

Lygterne på Opel Insigniaen er placeret lækkert, fordi man med LED-lygter har mulighed for at gøre lygterne smallere. De smalle lygter giver et langt mere sporty look, som bidrager til helhedsindtrykket af bilen set udefra.

 

Sporty tyngdepunkt giver køreglæde

Det er næsten forbudt at kalde en bil “rummelig” og “sporty” i samme sætning, fordi det indikerer “familiebil” med stort F, men Opel Insignia gør det umulige muligt. Kabinen er rummelig, fordi Opel har valgt at sænke sæderne en smule. Den lille detalje tilfører Insigniaen en snert af luksus og Ferrari-faktor, fordi man associerer det at “træde ned i” en bil med sportsbiler.

På et dynamisk niveau vil det også medføre, at man får et bedre tyngdepunkt i bilen - og det er det, der skal til for at blive trykket godt ned i sædet, når man svinger bilen rundt i 100 km/t.

Der er altså højt til loftet i Insigniaen - og dem på bagsædet er heller ikke blevet snydt. Afstanden mellem for- og baghjul er forlænget med et par centimeter, og det giver - overraskende nok - meget mere plads til at strække benene ud.

 

Komfortabelt bilsæde med massagefunktion

Opel har et fedt take på komfort og ergonomi. I forbindelse med udviklingen af Insigniaen har Opel samarbejdet med fysioterapeuter og kiropraktorer, der ved alt om de skader, man kan få, når man sidder for længe i et lidt for behageligt sæde.

De tyske kiropraktorer og fysioterapeuter har identificeret den typiske fejl som “det bløde sæde”, der ikke er optimalt for en korrekt stilling. I stedet har eksperterne udviklet et hårdere sæde, der til gengæld har høje sædekanter og massagefunktioner, der gør kør-selv-turen til Italien lidt mere behagelig.

Læs mere om den nye Insignia her. 

Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Mikkel Møller Vermeulen Følg på:

Vil du skrive for os?

Synes godt om motorsektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen