Bilmesserne er massive marketingstunts

Hvert år valfarter tusindvis af mennesker til de største bilmesser i verden.





3. august, 2016 - kl. 10:54
Forfatter: Motorsektionen.dk


Synes godt om Motorsektionen.dk

Del artiklen

Hvert år valfarter tusindvis af mennesker til de største bilmesser i verden. SEMA showet i Los Angeles og Essen Motor Show i Tyskland, er to af verdens største bilmesser. Men udover at skabe længselsfulde blikke fra dagdrømmende messedeltagere, er disse motorshows også en kæmpe reklameindustri.

 

Merchandise og marketing, skilte og reklamer

Hvis vi lige ser bort fra hhv. SEMA og Essen og holder os indenfor landets grænser, er Herning vært for den største bilmesse i Danmark. Denne messe er dog mikroskopisk i forhold til hhv. Essen og SEMA, da der ”kun” er ca. 3500 gæster til messen på heden. Men ok, vi er også et markant mindre land end både Tyskland og USA, så besøgsantallet er alligevel temmelig imponerende. Og netop den store interesse er med til at gøre messerne til oplagte salgsevents, hvorfor alle stande på messerne er klistret til med banner og skilte. Og netop skilte er en massiv industri på denne type messer. Vi har talt med det danske firma Skiltex, der er blandt de største producenter af skilte herhjemme, og de mærker en travlhed i månederne op til bl.a. bilmessen i Herning, hvor især gadeskilte og roll-up bannere er i høj kurs.

Motorindustrien er en dyr industri, og derfor giver det også god mening for f.eks. VW, Audi og Toyota, at gøre opmærksom på dem selv og vinde så mange hjerter som overhovedet muligt. Det er ikke nødvendigvis sikkert, at et eller flere skilte kan være med til at lukke handler på selve dagen, men om ikke andet er de mange skilte med til at plante frø i underbevistheden hos de besøgende, der så (forhåbentligt) vil lade sig påvirke i forbindelse med deres næste bilkøb.

 

Merchandise i massevis

Udover den meget analoge reklame, som skilte og bannere må siges at være, er et af de helt store fokusområder for de respektive udstillere også produktionen af unikt merchandise – og helst noget, som de andre ikke har fundet på. For nogle år siden var kuglepenne, nøglesnore og muleposer det gængse, mens det i dag i langt højere grad er USB-nøgler, powerbanks og iPhone-covers, der pryder markedet.

Men selvom det er nogle store udgifter, skulle pengene gerne tjene sig selv hjem på fremtidigt bilsalg. Det er nok utopi at forestille sig, at majoriteten af messedeltagerne er ude for at investere, men at det i langt højere grad handler om interesse og om at drømme. Dog kan man så sige, at selvom Ford måske nok har den nyeste GT model med, så kommer det næppe til at booste salget af netop denne bil – men det kan til gengæld være med til at vække interessen for de mere sporty udgaver af deres mere ”almindelige” biler som f.eks. Mondeo i Ghia serien eller en Fiesta RS, og som sådan er markedsføringskroner sandsynligvis givet godt ud for bilproducenterne, selvom man nok må forvente røde tal på bundlinjen, hvis man ser helt isoleret på deres tilstedeværelse på de forskellige messer.

Vi er glade for, at bilmesserne er så populære, og vi glæder os til at se hvad 2017 har at byde på.

 

Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Motorsektionen.dk Følg på:

... der er også plads til dig her på Motorsektionen.dk. Har du lyst til at fortælle folk, om det du elsker mest, altså hvis det er biler, så kontakt os.

Vil du skrive for os?

Synes godt om motorsektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen