Renault Laguna Coupe GT Test

Med Renault Laguna Coupé har franskmændene begået en ualmindeligt smuk konkurrent til Audi A5 og Peugeot 407 Coupé. Lagunaen er ikke helt fri for skønhedspletter, men byder alligevel på mange kvaliteter. Ikke desto mindre er det nok kun en meget snæver kreds af frankofile, der ender med at købe én...



19. november, 2009 - kl. 00:00
Forfatter:


Synes godt om Motorsektionen.dk

Del artiklen

Foto: Jonathan Grevsen, www.jonathangrevsen.dk
Pierre elsker baguette og Laguna
Godt nyt til de frankofile: Her er en coupé, der er smukkere end en Audi A5 og billigere end Peugoet 407 Coupé, der er de eneste reelle konkurrenter. Oven i købet kører den ret godt!

Designet af den almindelige Renault Laguna er ikke min kop the. Forenden går an, men bagenden slutter meget pludseligt, hvorved bilen kommer til at se lige så tung ud som en 20-fods container på hjul. Det problem har designerne fundet alle tiders løsning på med coupéudgaven af samme bil. Hoftelinjen, der løber henad siden mødes med tagets coupéform, der smyger sig ned over c-stolpen, og samler sig elegant i en integreret spoiler på bagklappen. Hvis du sidder på en bænk her i november måned og glor på biler - og hvem gør ikke det - bliver dine boller blå, før der triller en kønnere bagdel forbi!

Det ser ikke ud af meget, men man mærker tydeligt, at baghjulene styrer kontra i sving ved hastigheder under 60 km/t
Styrer på alle fire

Den testede version var udstyret med en 2-liters turbobenzinmotor, og med 204 hk ville den gerne ud over stepperne. Der er tale om en turbomotor af den gamle skole, for momentet på 300 Nm indtræffer først ved 3.000 o/min. Bag rattet mærker man da også, at den først for alvor begynder at tage fat, når omdrejningstælleren runder 2.500 o/min.

Når en Renault Laguna hedder GT til efternavn, er 4-hjulsstyring standard. Det betyder, at når hastigheden er under 60 km/t, og du drejer forhjulene til højre, drejer baghjulene automatisk til venstre, hvorved du kommer skarpere rundt i et sving. Systemet er rigtig god underholdning i praksis, for man skal ikke trække rattet mange centimeter rundt, før bilen skifter kurs.
Over 60 km/t drejer baghjulene i samme retning som forhjulene. Det øger stabiliteten i kurver
Motorvej kræver koncentration

Når hastigheden kommer over 60 km/t begynder baghjulene at styre i samme retning som forhjulene, for at give mere stabilitet i sving. Den funktion mærker man ikke så tydeligt som når baghjulene drejer kontra, men det korte af det lange er, at Laguna GT ligger rigtig godt i svinget.

Desværre lever retningsstabiliteten ikke helt op til de gode takter fra svinget. I en middelhård novemberstorm kræver det en koncentreret chaffør at holde kursen, når det går hurtigt på motorvejen, og det er en skam. Forklaringen kan muligvis ligge i styretøjet, der er med elektronisk servostyring, og derfor ikke søger midterstillingen i helt samme grad som en god gammeldags hydraulisk servostyring.

De rammeløse døre hører sig til på en coupé, men gør ingen underværker for vindstøjen
Skønhedspletterne

Laguna Coupé ligner en bil, der bare brænder efter at blive kørt herfra til Middelhavet og tilbage igen. Desværre giver den mig ikke rigtigt lysten til at gøre det, og det er der - ud over den middelmådige retningsstabilitet - flere årsager til.

Støjniveauet lider under de rammeløse sideruder, der giver meget mere vindstøj end normale døre. Det er ærgerligt, for resten af bilen virker til at være rigtig godt dæmpet.

Affjedringen er så hård, at de hvide striber på vejen bliver trælse at køre over. Det er med til at gøre bilen til swing-king, men det burde være muligt at sætte undervognen op på en måde, hvor svingegenskaberne er bevaret, og hvor det stadig er behageligt at cruise derudaf.
Når Pierre er blevet ruineret af afskrivning, kan han heldigvis bo i bagagerummet af sin Laguna Coupé
Lækker pakke

Det ændrer dog ikke på, at Renault Laguna Coupé GT er en lækker bil. Bevares, 523.000 kroner er mange penge, og selvom Renault yder en garanti på 3 år/150.000 km, vil værditabet formodentlig blive højere, end det vil for den tyske konkurrent Audi A5.

Når den samlede pakke alligevel er et udemærket tilbud, skyldes det ikke mindst den righoldige liste over standardudstyr. Xenonlygter, læderkabine, 18" ruller, integreret bluetooth og nøglefri adgang og start er nogle af de ting, der gør hverdagen lidt sjovere.
FAQ's

Hvordan klarer den fredagsturen til Mutter-Poetzsch?

Der er fin plads til proviant i bagagerummet, men bagsæderner bør ikke benyttes af personer over 170 cm, så lad de lange kammerater bliver hjemme.

Har den lyst til en ekstra tur i rundkørslen?

Bestemt! Med det aktive bagtøj æææælsker den skarpe sving.

Giver den værdi for basseørerne?

Ja. På trods af skønhedspletterne gør udstyr, firehjulsstyring og ikke mindst designet bilen til en oplevelse ud over det sædvanlige.

Giver det point at parkere den foran Café Ketchup?

Pierre's ego er så stort, at billige point ikke spiller nogen rolle...

Kan den trække trusseletter af damerne?

Ikke af sig selv, men designet vækker også begejstring hos det kvindelige køn, og det er da altid noget!

Pierre er en mand, der er kold overfor, hvad andre siger. Han følger sit hjerte og stikker af i sin Laguna Coupé
Renault Laguna Coupé GT

Motor:
Benzin, R4, 1.998 ccm, turbo

Ydelse:
204 hk ved 5.000 o/min

                300 Nm ved 3.000 o/min

Tophastighed:
232 km/t

Acceleration 0-100:
7,8 sek

Længde/bredde/højde:
464/181/140 cm

Akselafstand:
269 cm

Vægt:
1.647 kg

Snitforbrug:
12,2 km/l

Dækmontering:
225/45 18"

Pris:
523.900 kroner plus det løse
Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Følg på:

Vil du skrive for os?

Relaterede artikler
Synes godt om motorsektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen