Ny og mere eksklusiv BMW M3

BMW præsenterer eksklusiv M3 til dem, der ikke kan få det dyrt nok



30. juni, 2011 - kl. 09:10
Forfatter:


Synes godt om Motorsektionen.dk

Del artiklen


Her i 3-seriens efterår forsøger BMW at rette lidt fornyet opmærksomhed i retning mod deres fantastiske M3. Det gør de på typisk Porsche-manér: ved at introducere et par specialversioner, som ingen har råd til. Således kunne vi sidste år stifte bekendtskab med BMW M3 GTS, som vel i korte træk kan betegnes som en mere hardcore track-version af originalen, med lavere vægt og flere kræfter. Samme opskrift ligger til grund for nyeste skud på stammen, M3 CRT.


Men den lavere vægt, som benyttelsen af kulfiber afstedkommer, er ikke alt. Som allerede nævnt leverer M3 CRT’s V8-kværn, ligesom GTS-versionen, også flere kræfter end en standart-M3 - nærmere bestemt 450 hk. 0-100 kan derfor klares på 4,4 sekunder, stærkt hjulpet på vej af den 7-trins DCT gearkasse.Men den lavere vægt, som benyttelsen af kulfiber afstedkommer, er ikke alt. Som allerede nævnt leverer M3 CRT’s V8-kværn, ligesom GTS-versionen, også flere kræfter end en standart-M3 - nærmere bestemt 450 hk. 0-100 kan derfor klares på 4,4 sekunder, stærkt hjulpet på vej af den 7-trins DCT gearkasse.


De to adskiller sig på i hvert fald ét ret væsentligt punkt: GTS er en coupé, mens CRT er baseret på M3 sedan. Så selvom CRT er en letvægter, gør de to ekstra døre altså, at den må tage til takke med 90 kilo mere på sidebenene. Men den er dog stadig 45 kilo lettere end en ”almindelig” M3 sedan.


 


Forklaringen skal findes i navnet ’CRT’, som er en forkortelse for Carbon Racing Technology. BMW’s teknikere fik den lysende idé, at udnytte det ”affald” – nej, lad os være flinke og kalde det ”restprodukt” – som bliver til overs fra produktionen af de kommende BMW i3 og i8 modeller. Der er tale om et kulfibermateriale, som via en relativt simpel omdannelsesproces kan benyttes til konstruktion af bildele. Så derfor kan BMW nu præsentere en specialversion af deres M3, hvis motorhjelm og forsæder er bygget af kulfiber.



Men den lavere vægt, som benyttelsen af kulfiber afstedkommer, er ikke alt. Som allerede nævnt leverer M3 CRT’s V8-kværn, ligesom GTS-versionen, også flere kræfter end en standart-M3 - nærmere bestemt 450 hk. 0-100 kan derfor klares på 4,4 sekunder, stærkt hjulpet på vej af den 7-trins DCT gearkasse.



Den præcise pris, hvis der nogensinde kommer et eksemplar til salg på danske plader, kendes ikke. BMW M3 CRT bliver produceret i sølle 67 eksemplarer, og i Tyskland kommer den til at stå i 130.000 euro, hvilket er cirka det dobbelte af en ordinær M3. Valuta for pengene? Not so much. Respekt i den lokale BMW-klub? Much. 
Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Følg på:

Vil du skrive for os?

Relaterede artikler
Synes godt om motorsektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen